Technológiába fektetett az online piactér

Friss hír, miszerint a negatív gazdasági környezet ellenére további növekedése előtt tág teret nyitó technológiába fektetett a Vatera.hu. Mivel nem ez jellemző a ma még inkább rövid, esetenként középtávon tervező hazai kkv-kra, az online aukciós piactér példaként szolgálhat a fejlődést komolyan gondoló és hosszú távon a piacon maradást tervező középvállalatok számára.

Úgy véljük, fejlődése jól reprezentálja, hogyan kamatozik a ma sokat hangoztatott, az EU és a kormány oldaláról is támogatott innovációba történő befektetés, s a kínálkozó lehetőségeket megragadva miként produkálható „méretkategóriától” és akár a gazdasági környezettől függetlenül is növekedés.

A Vatera.hu története

A Prím Online-on korábban megjelent cikkeken keresztül jól feltérképezhető a Vatera.hu fejlődése és a végrehajtott informatikai fejlesztései közötti összefüggés.

A 2000. november közepén indult piactérre még abban az évben 13 termékkategóriában több mint 53 ezer termék került fel. A 2002-ben már három közép-kelet-európai országban is jelen lévő online aukciós ház – két amerikai alapból érkező (egyikük innovatív társaságokra szakosodott kockázati tőkebefektető) 180 millió forintos tőkeinjekció hatására – meglévő piactereinek továbbfejlesztésébe és regionális terjeszkedésének folytatásába invesztált. A vállalkozás akkori ügyvezetője, Valner Szabolcs 2003-ra prognosztizálta nyereségessé válásukat.

2003-ban a piactér forgalma 240 százalékos növekedéssel elérte a 340 millió forintot. Az eladott termékek száma 340 százalékkal haladta meg az előző évit, a regisztrált felhasználószám 28 ezer volt, ami 87 százalékkal több, mint egy évvel korábban. 2004 novemberében 1 milliárd forintot meghaladó forgalomról számoltak be. Az év utolsó negyedében 41 százalékos letöltésnövekedést értek el. A régi szerverek már nem tudták kellőképpen hatékonyan és megfelelő sebességgel kiszolgálni a 220 000–250 000 lapletöltést generáló 13 000–15 000 látogatót, így decemberben szervercseréről szóltak a hírek. A Xeon processzoros adatbázisszerver beállításával az addigi 2 helyett 4 processzor szolgálta ki a látogatókat, ami a korábbinál háromszor gyorsabb terméklapelérést garantált. A látogatószám-növekedéssel egy időben az oldalon nagy számban jelentek meg háztartási eszközök, ruházati cikkek, lábbelik és gyermekholmik.

2005-ben az aukciós portálon átmenő forgalom – az előző évit megduplázva – 2,7 milliárd forint, a decemberben regisztrált felhasználószám 130 ezer, a feltöltött termékek száma a 2004. évinek 3,5-szerese, vagyis 3,5 millió körüli volt. A Webaudit az év utolsó hónapjában 42 300 látogatót számlált, s óránként 720 termékfeltöltés és 205 érvényes licit jellemezte a piacteret.

2006. januárban a napi átlagos látogatószám 50 ezer volt, a lapletöltés pedig meghaladta az 1 milliót. 2006 márciusában a regisztrált felhasználók száma 150 ezer volt, 200 ezer különböző aukcióra lehetett licitálni, a webaudit 1400 ezer napi oldalletöltést mért, és ugyanezen év novemberében választották a Vatera.hu-t első ízben az év internetes kereskedőjének. A regisztrált felhasználószám meghaladta a 220 ezret, az oldalon 370 ezer egyedi aukcióra került sor. A termékek összkínálata elérte az 1 milliót. Az oldalra naponta átlagosan 42 ezer terméket töltöttek fel 22 kategóriában. 2006-ban a 4,5 milliárdos átmenő forgalmuk 1 milliárd híján az előző évinek a duplája volt.

2007 májusában egy online csalás a felhasználók biztonságának növelésére késztette a piacteret. Ettől kezdve csak a regisztrációjukat mobiltelefonos eljárással megerősítő felhasználók licitálhatnak, és az eladóknál elvégeztetik a bankszámlaszám hitelt érdemlő bizonyítását. Ugyanez év júliusában ismét sor került egy adatbázisszervert érintő fejlesztésre. Ettől kezdve a Sun Microsystems AMD processzorokra épülő, nagy teljesítményű szerverei és a hozzájuk tartozó Sun Spectrum 7x24 órás támogatási szolgáltatások gondoskodnak a felhasználók megbízható, költséghatékony és a kalkulált forgalomnövekedést követően is zavartalan kiszolgálásáról. Ekkor az oldalon lévő termékek száma túllépte az 1 milliót, és a napi oldalletöltés közel 3 millió volt. Ezek alapján nem meglepő, hogy 2007-ben a Vatera.hu ott volt az EMEA-régió 100 legjobb technológiai magáncégét jutalmazó Red Herring 100 Europe díj nyertesei között, és ismét az aukciós piactér lett az év internetes kereskedője. Tavalyi átmenő forgalma – a 2006-ost 41 százalékkal meghaladva – 6,9 milliárd forint volt, az átlagos napi felhasználószám pedig stabilan 100 ezer feletti. A Google (Zeitgeist) szerint 2007-ben a legfeltörekvőbb (az előző évhez képest legdinamikusabban növekvő) magyar keresőkifejezések listáján a Vatera.hu az előkelő 4. helyen szerepel. Ugyancsak 2007-ben a felhasználók kereskedését könnyítő fejlesztésekre is sort kerítettek, ami többek között a jogosultsági szintek beállításának egyszerűsödését eredményezte.

A már tartósan napi 105 ezer feletti egyedi látogatószám és a fejlődés üteme 2008 februárjában a cégvezetést újabb, a további növekedés előtt kaput nyitó technológiai fejlesztésre késztette. Mivel 2008-at a biztonság és a növekedés évének szánják, a fejlesztés is ezt a stratégiát támogatta. Ennek szellemében a magát már korábban az Oracle Database Standard Edition adatbázis-kezelő mellett elkötelező cég – a meglévő kétprocesszoros licenc migrációján túl – azt további két processzorral bővítette. A technológiába történő beruházás a nagy volumenű kereskedelmet bonyolító portál stabilitásának, üzletmenet-folytonosságának garanciája, de az adatbázis-fürtözési megoldást is tartalmazó termékverzió a nagy rendelkezésre állás mellett rugalmasságot és méretezhetőséget is biztosít. Vagyis a RAC-környezetnek köszönhető fürtözött architektúra – a nagy szerveres megoldással szemben – az alkalmazások gyorsabb futása mellett nagyobb biztonságot is garantál. Az egyik szerver meghibásodása esetén ugyanis a fürt elemei annak feladatait megosztják egymás között. A RAC-környezet a rendszerbővítésre is olcsóbb, egyszerűbb és a 24 órás folyamatos üzemet sem veszélyeztető megoldást kínál. A globálissá alakult Oracle-supportszervezet standard szolgáltatásként nyújtott 7–24 órás supportja tovább növeli a technológia által is garantált „négykilences” biztonságot.

A Vatera.hu mostani lépése a középvállalatokra is összpontosító Oracle-nek jó lehetőséget kínál annak reprezentálására, hogy a fejlődőképes kkv-k is kihasználhatják az eddig elsősorban nagyvállalatinak tartott, ám alapkompetenciával szintén üzemeltethető és karbantartható Oracle-technológiákat.

A már Szlovákiában is jelen lévő, ottani indulásakor a nullás termékszámot minden marketingakció nélkül néhány nap alatt 1500-2000 körülire feltornázó cég idén várhatóan 10 millió forintot ruház be informatikai fejlesztésekbe. A Vatera.hu ügyvezetője, Csupor Erik által prognosztizált, az előző évihez hasonlóan 41 százalékos növekedési terv ismeretében ez érthető, az üzlet és az informatika „egymásra utaltságát” jól felmérő döntésnek látszik.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció